Pagina's

zondag 9 oktober 2016

Mijn eerste herfstjurk

En ineens is het koud buiten. Vorige week heb ik al mijn zomerjurken naar de zolder verhuist en nu moet ik hard aan de slag om nieuwe jurken te naaien. Ik heb er al een aantal gemaakt en dit is dan de eerste die ik laat zien. Het is eigenlijk een samenraapsel van een aantal patronen. 
lila-lotta design jurk

Ik zag op pinterest de colette moneta met een peter pan kraag en die vond ik fantastisch. Ik wilde het patroon kopen, maar 18 euro voor een patroon vond ik wat veel. 

Dus ik heb patroondelen bijelkaar gezocht zodat ik misschien wel hetzelfde resultaat zou krijgen.

Voor de bovenkant heb ik mijn veel gebruikte h&m shirt patroon gebruikt en hier een stuk afgehaald. Het rokdeel moet gerimpeld zijn. Dus daarvoor moet je dus een recht stuk knippen. 
Ik heb mijn middelomtrek opgemeten en dat x 2. 
Dan is de voorkant een rechthoek van 75 cm en de achterkant ook een rechthoek van 75 centimeter breed. Dat rimpelen en dan aan de bovenkant vastmaken. Zo gezegd zo gedaan. Maar het resultaat was heel lelijk. Het leek alsof ik minstens 5 maanden zwanger was. Ik had nog wat twijfels omdat ik het zonde van alle moeite en stof vond.
Maar na mijn vriend te hebben gevraagd wat hij er van vond zei hij dat hij echt niet zo met mij over straat wil. Duidelijk, dit patroon staat me gewoon niet. Dus de onderkant heb ik er weer afgehaald. Wat dan voor patroon? 

Uiteindelijk heb ik van beide rechthoeken tien centimeter afgeknipt en er twee vouwen ingezet aan beide kanten.
Aan de achterkant twee figuurnaden. De jurk zit redelijk ruim, maar ik ben er redelijk tevreden mee. 


Oja, de peter pan kraag! Die heb ik zelf gemaakt. Zonder patroon. Eigenlijk is dat best simpel maar het kost wel veel tijd. De peter pan kraag is gewoon hetzelfde formaat als het beleg aan de binnenkant. De buitenkant van de kraag is voorzien van vlieseline. De kraag heb ik op het laatste ook nog extra gestikt bij de randen want hij krulde wat te veel om. 

De stof die ik voor de jurk heb gebruikt is van Lila-Lotta Design het is een dun tricotstofje. Het is heel lastig om deze stof mooi op de foto te krijgen, omdat het allemaal kleine driehoekjes zijn in veel verschillende kleuren op een donkergrijze achtergrond. De driekhoekjes zijn paars, blauw, licht blauw, lichtgrijs, donkergrijs, roze, lila, groen bruin en oranje. 























Geen opmerkingen:

Een reactie posten